2024-03-27

Isvintern 2024

Vintern 2024 med isläggning i hela skärgårdsområdet innebar en prövning för kollektivtrafiken till sjöss – när det blev kollektivtrafik på is.

Niclas Aronsson, entreprenör för skärgårdstrafiken, har varit med sedan Östgötatrafiken tog över ansvaret av denna 2012. Hans företag kör idag sjötrafiken  i hela skärgårdsområdet. Niclas berättar att redan de första vintrarna 2013 och 2014 var tuffa, sedan kom flera mildare vintrar. Tills 2024 då isarna lade sig snabbt.

Generellt är is-säsongen alltid längst i Sankt Anna med sin mer täta skärgård och färre stora fjärdar. Både i norr och i Gryt har isen svårare att etablera sig. När det blåser rivs den upp lättare och isläggningen får börja om. Men det finns gott om undantag. Just de starkt varierande förhållandena innebär extra utmaningar för kollektivtrafiken vintertid.

 

Svävarna

I avtalet med Östgötatrafiken står att trafiken skall fungera. Det är inte angivet vilken typ av farkost man ska ha när det är is. Men i Östergötlands skärgård har mindre svävare blivit lösningen, ända sedan ett lyckosamt EU-projekt startade för kommunal trafik 1998.

 

Vintern 2024 kördes trafiken med en svävare i norr (Arkösund), en i Sankt Anna och två i Gryt och söderut. Sedan finns ett par till privata som också hjälpt till främst i Sankt Anna. Dessutom finns en liten stålkutter som kan bryta upp vissa isrännor. Svävarna får slita en hel del. I Sankt Anna körde man ca 200 timmar, Arkösund 150 och i Gryt 100 timmar per maskin. Maskinerna slits och det finns inte hur många duktiga förare som helst.

Den stora utmaningen ligger i att kunna fördela och omfördela resurserna efter hur isförhållandena växlar. Därmed växlar även antalet passagerare. Är det öppet vatten väljer en del skärgårdsbor att köra med egen båt, är det stadig is kanske det blir 4-hjuling eller snöskoter. Men när det är mitt emellan blir det svävare.  Öppet vatten är alltid besvärligt för svävarna. Både om det är sjögång och för att man river upp mycket vattenpartiklar i luften med risk för nedisning.

 

Trafiken

Niclas säger att svävartrafiken är dubbelt så omständlig som båttrafiken. Inte bara de varierande isförhållandena men även med bokningssystet och behovet av kunna att omlokalisera resurserna.

Under ”svävartid” begränsas trafiken något och man prioriterar de bofasta med t.ex. skolskjutsar, arbetsresor och hemtjänst. En turlista gäller och man måste boka på Östgötatrafikens central dagen innan. Där kan öbor boka fram till kl 15 och får därmed förtur. Övriga som också vill åka med kan boka först efter kl 15. Då får man åka med i mån av plats.

Beställningscentralen skickar sedan passagerarlistorna till entreprenören som ska se till att allt fungerar morgonen därpå. Niclas tycker att systemet i stort sett fungerar. Men ser ändå att man kan göra förbättringar, framför allt med ökad flexibilitet.

I beställningscentralen finns närmare 40 ordermottagare och alla kan inte vara insatta i hur sjötrafiken fungerar med 120 bryggor att hålla ordning på. Dessutom kan det vara trångt med utrymmet om man också har lite matkassar eller bagage. Större svävare står på önskelistan.

 

Vintern 2024 gick bra

Man klarade uppgiften 2024. Även när det smällde till och blev en isvinter så var det sällsynt att man ställde in. Det är ju alltid skepparen som avgör när man ska avstå från att köra. Niclas vet hur det är. Han kör regelbundet själv en del turer.

Han började visserligen med att köra taxi på Vikbolandet. men genom skicklig organisation och upphandling har han nu ansvar för offentlig trafik i Östergötland, Kalmar och Södermanlands län med taxi och bussar och nu även båtar och svävare. Niclas trivs verkligen med uppgiften och han ser fram emot en ny upphandling för nästa period som börjar 2026.